Jaký konkrétní úkol (pedagogický, vědecký, organizační nebo jiný) budete muset bezprostředně v tomto školním roce na Vaší fakultě řešit?
Odpovědi se pochopitelně odlišovaly vzhledem ke specializaci jednotlivých fakult, ale přece jen se objevilo několik stejných okruhů problémů týkajících se například hledání možností konsolidace mladých učitelských týmů, dopadů úsporných finančních opatření. Téměř všechny fakulty UK rovněž stojí před volbou svého vrcholného vedení...
Z pedagogických úkolů považujeme za naléhavé zavádění akreditace systému kompatibilního se zeměmi EU a vytvoření mechanismů kontroly a zajištění kvality výuky.
V letošním roce slaví Pedagogická fakulta padesáté výročí svého založení, mnohé konkrétní úkoly, které před námi stojí, jsou spojeny právě s tímto jubileem. Na začátku listopadu chystáme setkání s novináři (4. 11. 1996), a první polovina tohoto měsíce je naplněna dalšími významnými akcemi - sejde se Konference ředitelů fakultních škol, další vědecká konference se zaměří na téma Vzdělávání učitelů v proměnách věků a 12. listopadu 1996 se v Betlémské kapli sejde za účasti vedení UK slavnostní vědecká rada.
Těch úkolů je hodně, pokusím se vystihnout ty nejpodstatnější:pedagogický: zvýšit náročnost vedení a zkoušení studentů
vědecký: rozšířit počet grantů na (pokud možno) všechny katedry. Usilovat o interdisciplinární rozhovor na fakultě i univerzitě
jiný: otevřít rekonstruovanou knihovnu s bezmála 200 000 svazky široké akademické veřejnosti
Je nutné dopracovat program nového studijního oboru, který nese pracovní název "bioanalytika" tak, aby mohl být předložen vědecké radě UK ke schválení. Nedořešnou otázkou se jeví praxe našich studentů, chybějící fakultní lékárna je citelným nedostatkem. Vím, že řešení tohoto problému nebude jednoduché.
Reforma právnického studia, dostavba studovny a její uvedení do provozu.
V souvislosti s volbou nového děkana (po skončení mých dvou volebních období) se mohu pouze přát, aby byla zachována základní vývojová kontinuita fakulty, která od svého založení v roce 1990 prošla dynamickým i dramatickým vývojem. Kromě standardních otázek běžného provozu bude fakulta muset postupně, ale s dostatečným strategickým předstihem, řešit otázky své prostorové, technické i informační infrastruktury. Za neméně podstatné pokládám vytvoření optimálních nebo alespoň únosných podmínek pro systematickou vědeckou práci zejména těch, kteří fakultu zakládali a podstatnou část oněch šesti let věnovali koncepčním a organizačním činnostem.
v oblasti pedagogické: revize studijních programů v bakalářském, magisterském a doktorandském studiu s cílem integrace těchto programů a jejich přizpůsobení evropskému kreditnímu systému (ECTS)
v organizační oblasti: vypracování zásad personální politiky na fakultě s cílem zavedení systematizace učitelských míst a zabezpečení přílivu mladých pracovníků
ve vědě: budování integrovaných fakultních laboratoří.
Harmonizace státních a církevně právních norem ohledně postgraduálního studia.
Ústřední téma vědeckého profilu IZV, které vyjadřuje komplexní projekt Dialog ve světě lidí a strojů, představuje hlavní úkol budoucího roku: propojit dialogické situace ve výchovných situacích, vědeckých disputacích a v komunikativních společenských situacích multimediálního světa.
Za nejvýznamnější problém v tomto školním roce považujeme zavedení nového předmětu doktorandského vzdělávání Evropská studia a posílení celkového výzkumného zaměření a zaměření doktorandských dizertací na otázky evropské ekonomické integrace. Jsme přesvědčeni, že zdůraznění evropské orientace společenskovědního výzkumu a vzdělávání je v souladu s dlouhodobými zájmy České republiky i Univerzity Karlovy.
Během porady děkanů (26. 9. 1996) se se svými kolegy rozloučil děkan ETF UK doc. Jakub S. Trojan: "Nikdy jsem nevěřil, že mi bude dána tak velká výsada, abych pracoval jako děkan na naší fakultě," řekl mimo jiné "tato etapa mého života byla pro mne mimořádnou a radostnou událostí i v mé lidské existenci."