Forum III/5 - Ad hoc
V rámci listopadových oslav 50. výročí založení Pedagogické fakulty UK byla otevřena výstava prací studentů katedry výtvarné výchovy (snímek vlevo). S pracemi budoucích pedagogů nebo i profesionálních výtvarníků se můžete seznámit do 20. prosince 1996 všech prostorách budovy PedF UK v ulici M. D. Rettigové 4. Nás nejvíce zaujalo dílo posluchačky IV. ročníku oboru výtvarná výchova - francouzský jazyk Wang-Di (snímek vpravo).
Garantem školy je učitel
Dne 15. listopadu 1996 uplynulo padesát let od zřízení Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Předcházel mu dekret prezidenta republiky o povýšení vzdělávání učitelů na vysokoškolské univerzitní studium. Toto mělo být založeno na svobodném bádání a reflektující oddanosti pravdě o věcech výchovy a vzdělávání, o věcech pedagogického určení dětí a mládeže, žáků a studentů. Důsledky měly představovat všeobecné dobro: měly pozvedat každé dítě a skrze ně vstupovat jako zušlechťující síla do každé rodiny.
Co z toho, po všech složitých peripetiích dalšího osudu Pedagogické fakulty, bylo vskutku naplněno, co se ztratilo, čím jsme povinováni? Model vyučování, prosazovaný v době vzniku pedagogických fakult, už neobstojí. Na co tedy má být učitel připraven? Odpovědi lze vést různými směry. Spíše jen namátkou zde připomenu čtyři úkoly, hlavní priority, na které se často soustřeďuje pozornost.
Stagnování školy by bylo dalekosáhlým neštěstím. Rozhodujícím garantem toho, aby se tak nestalo, bude učitel. A důležitým garantem toho, aby učitel v této své úloze obstál, musí být Pedagogická fakulta.
Prof. PhDr. Zdeněk Helus, DrSc.
děkan Pedagogické fakulty UK
