Forum III/5 - Anketa
Výslech na peďáku
Jak vypadá budova fakulty, která slaví půlstoletí svého založení? Na první pohled působí areál Pedagogické fakulty UK klidným dojmem, jako by se nic neslavilo. Hned u vchodu se prodávají lístky na reprezentační ples a studenti se těší, že výročí své školy během plesového večera řádně oslaví. Chtěli jsme vědět, co si studenti různých ročníků myslí o své fakultě a jak (a zda) si představují vlastní první kroky před katedrou po slavnostní promoci.
Proč jste se rozhodli studovat Pedagogickou fakultu UK?
- V naší rodině jsou učiteli všichni. Chtěla jsem jít v jejich stopách... (studentka 1. ročníku)
- Když jsem podávala přihlášku, byla jsem přesvědčená, že by mě mohlo zajímat být učitelkou... (studentka 2. ročníku)
- Hlásil jsem se také na Právnickou fakultu. Nepodařilo se. Pedagogická fakulta byla svým způsobem "únikovou" cestou, ale teď nelituji, protože studuji historii tady a zdejší katedra je moc dobrá. Jsem rád, že jsem se na práva nedostal. Bylo to moje štěstí v neštěstí... (student 2. ročníku)
- Od malička jsem chtěla pracovat s dětmi, a vůbec jsem neuvažovala o ničem jiném. V mém případě to nebylo východisko z nouze, jak to někdy bývá... (studentka 3. ročníku)
- Náhodou. Hlásil jsem se na více škol. Dostal se na ekonomku a na pedagogickou. Vybral jsem si tuto fakultu, orientací bližší mému životnímu cíli... (student 4. ročníku)
- Sám jsem nevěděl, na co jít, a fakulta mi z daných možností přišla "nejsvůdnější"... (student 4. ročníku)
Jak vidíte roli pedagoga v Praze ve třetím tisíciletí?
- Začínám, zatím si to nedovedu vůbec představit... (studentka 1. ročníku)
- Bude to mít moc těžké, protože když pozoruji mezi mladými lidmi problémy s drogami a násilím, připadá mi, že situace je rok od roku horší. Pedagog už asi nebude hrát takovou roli jako dřív, že děti něco naučí, ale měl by je orientovat v hodnotovém žebříčku a připravit je na život. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že nás na gymplu, co se týče vědomostí, moc nenaučili, ale náš třídní profesor nás naučil "bojovat" se světem. A tahle úloha bude pro pedagoga v třetím tisíciletí prvořadá. Osobně bych si přál učit na střední škole... (student 2. ročníku)
- Opravdu nevím... (studentka 2. ročníku)
- Učitel by měl být člověk s hezkým přístupem k lidem, a potom v dnešní době se propaguje hlavně volnost s větším prosazením sebevědomí. Jako učitelka bych se snažila najít schůdný kompromis mezi tím. Představuji si něco hodně alternativního, ovšem v našich poměrech by to asi byl nezvyk... (studentka 3. ročníku)
- Role pedagoga bude velmi těžká, o to složitější, protože se proměňuje společnost celkově. A děti se mění tak, jak se mění pozice rodiny ve státě. Existuje mnoho rozpadlých rodin a rodina jako hodnota velmi upadá. Dá se očekávat, že na pedagoga budou kladeny mnohem vyšší nároky. Domnívám se, že učitel nemůže suplovat otce nebo matku. Je od toho, aby kvalitně naučil svůj předmět... (student 4. ročníku)
- Myslím si, že pedagog pořád bude mít dost důležité postavení, protože současnou mládež vychovává televize a různá média, pedagog by se měl začít víc podílet na výchově. Řekl bych, že tady je jeho role nezastupitelná... (student 3. ročníku)
Víte o tom, že vaše fakulta slaví padesátku...
- Hrozně mě překvapilo, že je tak mladá. Myslela jsem si, že pamatuje mnohem víc... (studentka 1. ročníku)
- Prodávám s ostatními lístky na první reprezentační ples Pedagogické fakulty v její historii - vím tedy o výročí. Jsem rád, že jsem chytil zrovna tohle období... (student 2. ročníku)
- Kolem oslav se konečně něco děje. Třeba u nás, v Ústí, se každoročně konají plesy nebo společenská setkání, tady máme první ples za bůhví kolik let... (studentka 3. ročníku)
- Fakultě bych přál, aby do další padesátky vstoupila trochu jinak než do té první... (student 4. ročníku)
Sofia Karakeva
FSV UK
