Počátkem roku 1990 zřídila americká firma Greyhound International USA své zastoupení pro ČR a SR se sídlem v Praze. USA a Kanada jsou si dobře vědomy obrovského potenciálu vědění, umění, zručnosti a ducha, které jsou příznačné pro absolventy všech druhů českých a slovenských škol. Budoucnost vztahů s USA a Kanadou je dobrým důvodem k návštěvě těchto zemí a zejména k navázání neformálních partnerských vztahů, které umožní spolupráci ve školství, zdravotnictví, sportu, ekologii, umění, turistice atd. Firma Greyhound International USA je připravena poradit a napomáhat k navázání partnerských vztahů se subjekty v USA a v Kanadě.
Prvního března 1998 se v Praze objevila nová možnost levného cestování. Provoz zahájila společnost Town to Town - centrum pro spolujízdu. Tato agentura zprostředkovává "řidičům cestující a cestujícím řidiče". Spolujezdec přispívá na benzín přímo řidiči, čímž se sníží náklady na jízdu. Navíc jde o ekologičtější způsob cestování - auto je využito hned více lidmi. Odpadá dokonce i nebezpečí, které hrozí při autostopu. Řidič i spolujezdci vyplňují karty, kde udávají svá jména, bydliště, telefon, SPZ automobilu - všechna data jsou navíc ukládána do počítače. Řidič za zprostředkování nic neplatí, spolujezdec přispívá kanceláři Town to Town 40 haléřů (20 haléřů v tuzemsku) za kilometr, na benzín přidává 90 haléřů na kilometr. V případě, že spolu jedou minimálně tři spolujezdci cena je ještě nižší. Pro studentskou prázdninovou "mobilitu" (i jejich kapsu) jde o způsob výhodný i přitažlivý.
Tento způsob cestování se objevil v padesátých letech v Německu díky nedostatečné infrastruktuře a malým finančním prostředkům. První tzv. Mitfahrtzentrale vznikla roku 1956 ve Frankfurtu nad Mohanem. V 70. letech se především díky německým univerzitám tato činnost nebývale rozrostla. V současné době se jednotlivá centra sdružují v unii evropských centrál ADM, jejímž členem je spolu s dalšími přibližně 50 centry i pražská filiálka. Tato součinnost má hned několik výhod. Zařízení v cílovém městě může zaplnit řidiči volná místa na zpáteční jízdu, cestujícím zase zprostředkovat spojení do vzdálenějších míst. Ač je ještě velmi mladá, snaží se pražská pobočka přijít s novými službami. Již nyní nabízí výhodné pojištění pro cestující (pohybuje se v rozmezí 2 - 9 Kč za osobu na den). V budoucnosti by chtěla společnost rozšířit činnost i do dalších českých měst a vylepšit tak nejen cestování v tuzemsku, ale i lepší spojení s okolními státy. K dalším projektům do budoucna patří též koordinace cestujících, kteří každodenně dojíždějí do Prahy z jejího blízkého okolí.
Ve srovnání s ostatními dopravními prostředky je na tom tento u nás nový, v Evropě však zaběhnutý a velmi oblíbený způsob velmi dobře. Například cesta do Düsseldorfu vyjde s T.T.T. na 840 korun, mezinárodní autobus na 1100 korun a vlak na 3800 korun. Řidič musí spolujezdce vyložit v cílovém městě na místě s dostatečným spojením.
A co je třeba udělat pro takovéto cestování? Vlastně jen zavolat, zdali jsou volná místa na určený termín - a to třeba i den (či jen pár hodin) před plánovaným odjezdem.
zpáteční
pro všechny studenty a učitele Univerzity Karlovy, držitele platných mezinárodních karet ISIC či ITIC při příležitosti oslav 650. výročí jejího založení.
Další báječné letní ceny zpátečních letenek pro všechny držitele mezinárodních karet ISIC, ITIC a GO25Nice | 6280 Kč |
Barcelona | 7910 Kč |
Bologna | 5850 Kč |
Helsinki | 6500 Kč |
Manchester | 7700 Kč |
Amsterdam | 5590 Kč |
Chicago | 11740 Kč |
Copenhagen | 6000 Kč |
Podle sdělení doc. MUDr. Petra Hacha, DrSc., děkana 1. LF UK nastoupil od 11. května 1998 do funkce tajemníka 1. LF UK Ing. Jiří Novák a převzal veškerou agendu spojenou s touto funkcí.
Jak sdělila časopisu Mgr. Jana Vopravilová, tajemnice Spolku Carolinum, mají na základě dohody s ředitelstvím Národního divadla členové Spolku Carolinum možnost navštěvovat (po předložení členské legitimace) divadelní klub Kolowratského paláce na Ovocném trhu.
V článku Z konference andragogů v 11. čísle časopisu jsme chybně uvedli jméno zástupce vedoucího katedry andragogiky a personálního řízení FF UK. Přední český androlog se jmenuje PhDr. Milan Beneš.
(red)