FSV UK
Smetanovo nábřeľí 6
Praha 1
S připravovaným vstupem naąí republiky do Evropské unie souvisí naąe postupné přípravy na tuto událost. To se projevuje v mnoha oblastech naąeho ľivota, přirozeně i v oblasti ąkolství. Jednou ze změn je i příprava na zavádění ECTS (The European Credit Transfer System) na naąe vysoké ąkoly, s cílem usnadnit v rámci programů Evropské unie, předevąím programu ERASMUS, mobilitu studentů.
Hned na úvod je ale třeba zdůraznit, ľe zavádění ECTS je dobrovolnou záleľitostí vysokých ąkol, můľe vąak v budoucnu příznivě ovlivnit přidělování finančních prostředků od EU. V souvislosti se zaváděním ECTS je moľno ľádat o přidělení grantu EU, v případě UK prostřednictvím Evropské kanceláře ERASMUS při RUK. ECTS, vytvořený za základě několikaleté experimentální zkuąenosti téměř stopadesáti vybraných vysokých ąkol Evropské unie, představuje nástroj, který umoľňuje při studentských meziuniverzitních výměnách způsob stanovení rozsahu studijních úkonů a jejich porovnávání mezi institucemi, kde se studentská výměna uskutečňuje. Přitom nemusí jít jen o výměny mezinárodní, ale i o výměny mezi vysokoąkolskými institucemi uvnitř jedné země. Tato hodnocení se dějí na základě přidělení (alokace) ECTS kreditů.
Kredity je nutno přiřknout vąem studijním aktivitám "odshora dolů". Výchozím bodem je kompletní učební plán a normální struktura kurzů, které student absolvuje v ročníku při zachování úředně stanovené délky studia (4 nebo 5 let). Kredity vyjadřují určitou hodnotu kaľdé studijní povinnosti, kterou student podstupuje, a tím i míru práce, potřebnou k jejímu splnění. Představují tedy poměrný podíl jednotlivé povinnosti na celkovém objemu práce studenta za celý ąkolní rok. Do tohoto objemu se započítávají vąechny povinné i zvolené studijní úkony, které student absolvuje, tedy přednáąky, cvičení, semináře, ale i soukromé studijní aktivity, jako např. práce v knihovně nebo vypracovávání referátů na seminář a příprava na zkouąky. Kredity se přidělují rovněľ za povinnou praxi, za přípravu diplomové práce i za vykonané souborné zkouąky.
Celkový počet přidělovaných kreditů za jeden ąkolní rok byl na základě dosavadních zkuąeností z vysokých ąkol, kde byl ECTS zaváděn, stanoven na 60, tedy 30 za semestr. Tento společný jmenovatel byl určen v zájmu moľnosti objektivního porovnávání jednotlivých učebních programů stejných nebo blízkých oborů na různých vysokých ąkolách, coľ je při mobilitě studentů zásadní problém.
Výuka by měla být rovnoměrně rozloľena do obou semestrů ročníku, ale to není bezpodmínečným kritériem. Důleľité je, aby za oba semestry se dosáhlo hodnoty 60 kreditů. Pokud se při alokaci kreditů za ročník dojde k jiné hodnotě neľ 60, pak se tato hodnota vynásobí takovým koeficientem, aby potřebné hodnoty 60 dosáhla. Například vychází-li hodnota "interních kreditů" pouze 40, pak se prostě vynásobí koeficientem 1,5 (stejně se přepočtou kredity pro kaľdý předmět!).
Hodnoty kreditů jsou decimální a pokud nejsou celými čísly, zaokrouhlují se na ně nebo na poloviny (tedy např. 1,82 se zaokrouhlí na 2).
Studenti si často stěľují na nedostatek informací potřebných ke studiu. Přitom by někdy stačilo důkladněji prostudovat nástěnky nebo tabule na svých fakultách...
Máme za sebou jedno drsné léto. To konstatuji pro ty, kteří si myslí, ľe kdyľ pracujeme ve ąkolství, tak si v létě uľíváme. Uľíváme si. Ale ne volna, klidu a pěkného počasí (pokud je). Na odboru pro studium rektorátu a na studijních odděleních fakult si kaľdoročně uľíváme přijímacího a odvolacího řízení. V letoąním létě, protoľe bohulibé činnosti kolem přijímaní studentů nebylo asi dost, spočívala na naąich bedrech i implementace nového vysokoąkolského zákona - odbor pro studium měl za povinnost vypracovat přes desítku návrhů směrnic, předpisů a řádů týkajících se nejrůznějąích problémů z oblasti studijní a sociální, které by odpovídaly liteře nového zákona. Shrneme-li letoąní letní (bylo vůbec nějaké léto?) aktivity, vyřídili jsme na rektorátě o patnáct set odvolání víc neľ vloni, zpracovávali jsme průběľně veąkerou agendu, a mezi tím, po večerech, sobotách a nedělích jsme tvořili předpisy. Nebylo nás na to mnoho. Těm z pracovníků odboru pro studium a záleľitosti studentů, kteří přiloľili ruku k dílu, děkuji. Děkuji i členům Akademického senátu UK, kteří byli pověřeni toutéľ činností a se kterými se nám velmi dobře spolupracovalo a společně tvořilo. Včas jsme odevzdali ľádané. Myslím, ľe jsme udělali víc, neľ se původně chtělo. Společně jsme předloľili kolegiu rektora a předsednictvu AS UK materiály v takové podobě a tak zpracované, ľe mohly být postoupeny fakultám k diskusi.
Ani jsme se nenadáli, a je po prázdninách. Pokud mám charakterizovat letoąní léto a jeho půvaby, pak mohu jen povzdychnout slovy Antonína Důry: Tento způsob léta zdá se mi poněkud neą»astným...