DANIELA JANÁKOVÁ

HODNOCENÍ ÚVODNÍHO ROKU VÝUKY ANGLIČTINY
NESLYŠÍCÍCH STUDENTŮ NA FF UK

První rok experimentálního programu výuky angličtiny sluchově postižených studentů Filozofické fakulty UK byl obtížnou zatěžkávací zkouškou, a to jak pro studenty, tak pro učitele. Přesto lze konstatovat, že přinesl dobré výsledky.

Počáteční skupina deseti studentů byla po prvním semestru studia rozdělena do dvou skupin. Rozdělení umožnilo individuální přístup vyučujících a okamžitou zpětnou kontrolu osvojení učiva. První skupinu (pod vedením Dr. D. Janákové), tvořili studenti s větší až úplnou ztrátou sluchu, u nichž je třeba věnovat osvojení učiva a jeho procvičení podstatně více času, neboť komunikace s nimi probíhá převážně písemnou formou. Do druhé skupiny byli zařazeni studenti mírně pokročilí, s lehčími vadami sluchu, kteří jsou schopni téměř plně odezírat a komunikace s nimi je snazší. Tuto skupinu vedla Mgr. Tvrdíková. V obou skupinách se na výuce podíleli i tlumočník do znakového jazyka Dr. Sauter a zapisovatelka - studentka Andrea Janská.

Výuka byla finančně nákladná. Během jediného semestru se spotřebovalo cca 10 bloků do manažérských tabulí, mnoho xeroxových fólií do zpětného projektoru, bezpočet fixů a xerokopií záznamů výuky. Zvýšené náklady byly většinou hrazeny z prostředků univerzitního mezioborového grantu, z něhož byly také zakoupeny zahraniční učební materiály a hrazeny studijní pobyty Dr. Janákové a Mgr. Tvrdíkové na Wolverhamptonské univerzitě ve Velké Británii, která se specializuje na výuku neslyšících. Obě vyučující zde získaly od svých anglických kolegů mnoho cenných zkušeností. Projednávaly se i možnosti výměnných pobytů studentů v rámci mobilitních grantů. Během školního roku 1998-1999 byla prohloubena spolupráce mediatéky Jazykového centra FF UK se dvěma pracovišti v USA, na kterých studují neslyšící studenti z celého světa. Jsou to Gallaudet University ve Washingtonu a NTID - University of Rochester. Na základě zkušeností z těchto pracovišť se v Praze v roce 2000 uskuteční konference na téma Deaf Studies. Budou na ni přizváni vedle vysokoškolských pedagogů také učitelé ze středních škol ČR, kteří mají o danou problematiku zájem. Účast už přislíbili zahraniční odborníci.

Po prvním roce výuky angličtiny pro neslyšící Jazykovým centrem UK FF je možné učinit určité obecně platné závěry:

  1. Sluchově postižení studenti vesměs přicházejí na VŠ nedostatečně připraveni. Přestože všichni údajně měli na SŠ několik let výuky angličtiny, jejich znalosti jsou minimální a nesystematické.
  2. Sluchově postižení studenti, ač jsou většinou velmi bystří a inteligentní, nejsou zvyklí systematicky pracovat, nedokáží být delší dobu soustředěni a nedokáží pracovat samostatně. V přístupu ke studiu projevují charakteristiky mladší věkové skupiny.
  3. Sluchově postižení studenti mají ve srovnání se studenty slyšícími paměť krátkodobější, což v praxi znamená nutnost všechny probírané jevy neustále opakovat.
Tyto závěry musí učitelé neslyšících studentů respektovat.

Dále musí být brán v úvahu i některá další naše zjištění:
  1. Dokud nebudou studenti přicházet ze SŠ na VŠ lépe připraveni, je třeba (žel) snížit nároky na studium, zvolnit tempo výuky a vypracovat pro neslyšící speciální, jim přiměřené osnovy studia angličtiny.
  2. Učitelé musí soustředit úsilí především na nácvik základních gramatických struktur, které jsou oproti znakovému jazyku značně odlišné. Velkou pozornost je třeba věnovat rozvíjení slovní zásoby anglické i české, četbě a překladu souvislých textů.
  3. Pro složení zkoušky z anglického jazyka za těchto podmínek bude zapotřebí podstatně větší časové dotace, než se původně uvažovalo, tj. 3 nebo 4 roky. Její náplň bude muset být přizpůsobena skutečným potřebám neslyšících.
  4. V současné době je hlavním úkolem Jazykového centra FF UK navázat spolupráci se středoškolskými učiteli a vypracovat pro ně metodické podklady, které by zajistily, aby studenti přicházeli v příštích letech na vysokou školu lépe připraveni.

PhDr.Daniela Janáková, CSc.
vedoucí mediatéky Jazykového centra FF UK